ISLANDSKE BRØD- UTEN GJÆR!

Brød har jeg aldri fått til, i alle fall ikke grove brød!
All den jobben, og resultatet blir kun
noen reelle slagvåpen!
Men nå har jeg fått en oppskrift av min islandske kollega, og
disse brødene er fantastiske! Ingen heving, men likevel høye og luftige brød som resultat!
OPPSKRIFT TO BRØD:
400 gram sammalt grov hvetemel
400 gram hvete eller speltmel
1 spiseskje sukker (kan sløyfes)
1 dl solsikkefrø
1 dl sesamfrø
1/2 dl linfrø
4 ts bakepulver
1 ts natron
1 ts salt
5 dl surmelk
4 1/2 dl vann
Bland det tørre først, og så det bløte. Rør sammen og fordel i to former.
Forvarm ovnen til 180 grader og stek brødene i 1 time!
Smaklig måltid, disse brødene er kjempegode!
Nå blir det hjemmebakt brød fremover her i huset!
Så enkelt og så godt!

Nå skal jeg ned i kjelleren og male ferdig engleskapet mitt!
Viser resultat snart!!! Endelig litt tid til å fikse og trikse litt!!
Ønsker dere en finfin søndag alle sammen!

Kommentarer

  1. Det saa spennenede ut! Kanskje vil jeg pröve, men har riktignok planer om aa lage et forholdsvis vanlig bröd i dag...
    Ja, jeg har begynt i den nye jobben, begynte 4. januar. Er i 50% i januar og februar for aa jobbe med avhandlingen ved siden av og saa blir det 100% fra mars. Strortrives, baade i Norge og paa jobben!
    Ha en fin söndag du ogsaa!
    Klem

    SvarSlett
  2. Disse skal jeg prøve!! Ha en fin dag :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

legg gjerne igjen en liten hilsen!

Populære innlegg