søndag 8. mars 2009

MIDDAGSMAT FOR LITEN OG STOR



I dag har Olivia fått sin første middagsmat. Jeg trodde det var veldig avansert å lage egen middagsmat til babyer,men det var faktisk ikke noe hokus pokus. Jeg kokte opp 5 poteter og 1 brokkoli og lagde en mos av dette. Så tilsatte en jeg en 1/2 dl med morsmelkerstatning og kjørte dette med stavmikser. Resten av mosen porsjonerer jeg i Avent sine frysebeger, og fryser de ned. Da tar jeg bare opp ett og ett etterhvert som jeg trenger, tiner i vannbad og tilsetter morsmelkerstatning, så har jeg ferdig middag til lillemor!For flere tips se:barnemat.com


Så var det middagen vår idag...siden snø, is og kulde ikke viser tegn til å slippe taket helt enda kommer jeg med en oppskrift på en varmende og god gryterett!


Min egen pastagryte


Du trenger:


400 gram karbonadedeig(eller kjøttdeig)


1/2 kål


2 gulrøtter


1/2 løk


2 fedd hvitløk


5 dl vann


1 hønsebuljong terning


1 grønnsaksbuljong terning


2 ss timian


2 ss dijonsennep


1 dl rødvin(gjerne matlagningsrødvin)


2 ss soyasaus


1 ss hvitløkspepper (eller vanlig pepper)


2-3 never pastaskruer(eller det du måtte ha av pasta)


1 dl rømme el. naturell yoghurt


Start med å steke kjøttdeigen i en stor gryte, tilsett deretter grønnsakene hakket opp i ønsket størrelse og la dette surre litt.


Tilsett så vann og buljongterningene, og la terningene løse seg opp. Fortsett med rødvin, sennep, soyasaus og krydderet, tilsett så pastaen og la det koke så lenge som pastaen trenger etter anvisningen på pakken. Tilsett rømmen helt tilslutt og ferdig!


Server med grovt brød, gjerne med smør og karve på! Nydelig!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

legg gjerne igjen en liten hilsen!