Frodige fristelser!


Jeg får aldri nok av kokebøker. På sengekanten leser jeg kokebøker, på dagene blar jeg i dem og skriver ukesmenyer og lister over ingrediensene jeg må kjøpe inn. Du kan se meg med nesa i en kokebok flere ganger i løpet av en dag. Man kan trygt si at jeg har litt samlemani når det kommer til kokebøker. Nå har det tilkommet en ny bok i samlingen min. Miss Dahls kokebok har jeg visst om og ønsket meg i flere år,så glemte jeg den litt, og så dukket den plutselig opp her om dagen på salg hos Libris, og da kunne jeg ikke motstå de frodige fristelsene.

Damen bak kokeboken er Sophie Dahl, som for øvrig er barnebarnet til forfatteren Roald Dahl. Hun har tidligere vært modell, og er tilfeldigvis bare veldig glad i å både spise og lage mat, og det har det blitt både bok og TV-program av.

TV-programmet het The Delicious Miss Dahl, og ble sendt for et par år tilbake på en av BBC-kanalene. Der laget hun de deiligste retter og fortalte søte historier rundt hver matrett, akkurat som i boken. Jeg elsket disse programmene, men nå er det noen år siden jeg så dem sist.

Boken er full av deilige oppskrifter. De fleste er uten kjøtt, noe som passer meg perfekt, da jeg , som Miss Dahl også er semi-vegetarianer ( spiser for det meste fisk, men kan også spise noe økologisk kjøtt). Hun har valgt å dele oppskriftene opp etter sesongene, og i løpet av boken forteller hun også historier fra sin barndom, ungdom, om modellkarrieren og sin lidenskap for mat. En annerledes, og ikke minst inspirerende kokebok som er deilig jordnær og ærlig. Når jeg blar gjennom denne boken er det ikke noe annet jeg heller vil enn å bli bedt med hjem til Frøken Dahl på en kopp te, et stykke sjokoladekake og gode historier. Det er så koselig atte!

Budskapet i boken er SPIS OG KOS DEG! Glem trendy dietter, og ha fokus på balanse istedet. Jeg er så enig i dette. De siste årene har jeg latt meg rive med av ulike dietter, lavkarbo, raw food og gud vet hva jeg ikke har testet ut. Men til syvende og sist har jeg landet på at, som på mange andre områder i livet, at det er den gyldne middelvei som må få gjelde her også. Og med fokus på rene råvarer og mat laget fra bunnen av, tror jeg at jeg har kommet et godt stykke på veien!



Under boken kan dere forresten skimte mitt nymalte stuebord, i fargen Mørk aubergine, fantastisk!




 
 
 

Kommentarer

Populære innlegg