fredag 4. januar 2013

Thailand, eller bare la være?


I morgen reiser pappa til Thailand for andre året på rad, og spørsmålet, som har dukket opp i den anledning, er om vi skal bli med han til Thailand neste år. Jeg er ytterst skeptisk. Jeg har aldri hatt noe lyst til å reise til Thailand. Bakgrunnen for det er at bare tanken på en reise dit, gjør meg redd. Anders har nå blitt overbevist om dette er stedet vi bør reise til, så nå må jeg gå i meg selv og ta et oppgjør med mine frykter og fordommer. Det som gjør at jeg reagerer med frykt, er for det første at jeg mildt sagt ikke er spesielt glad i å fly, videre er jeg hardt rammet av slangefobi, jeg klarer heller ikke helt å slippe tanken på at det skal komme en ny tsunami, og sist,men ikke minst, så er det jo denne grusomme dengue-feberen da, som er den hyppigste dødsårsaken blant småbarn i Thailand.... Som dere skjønner, så er det litt å ta tak i her. Det enkleste nå er å si: "nei, Anders, det blir ikke noe reise til Thailand, vi tar heller den uka på Kypros før jeg skal tilbake på jobb i oktober." (Som var vår opprinnelig plan, før pappa satte griller i hodene våre).

Men..nå er ikke jeg en person som vanligvis velger den enkleste veien ut, og det irriterer meg at det skal være så vanskelig for meg å si: "Selvfølgelig skal vi reise til Thailand, det blir helt fantastisk!", for så å lene meg tilbake og bare glede meg til reisen. Det er jo det jeg aller helst vil, men det er ingen enkel sak...

Er det noen av dere der ute som har vært på reise til Thailand som vil dele deres erfaringer? Dersom jeg blir overbevist og overvinner mine frykter vil vi komme til  å reise med to små barn, som da vil være 1 og 5 år. Planen videre er å ta rutefly til Bangkok, og bo i Cha Am, som ligger rett utenfor Hua Hin.

                                                  

3 kommentarer:

  1. Heisan du. Først og fremst. Thailand er fantastisk på veldig mange områder. Flott natur, billig og kjempegod mat og alltid vennlige og smilende mennesker. Den beste ferien jeg har hatt var dit, men, det var før jeg fikk barn. Veldig mange drar dit med barn og syns det er helt fantastisk, men jeg ville nok ikke dratt mens ungene var små og det er flere grunner til det. For det første er det jo en forferdelig lang flytur, det andre er heten og luftfuktigheten der nede, det tredje er sykdommer, bakterier o.l. For en tid tilbake leste jeg en artikkel i Foreldre og barn, der en lege hadde utalt seg om nettopp dette og han sammenlignet det å reise med små barn (under 4 år) til subtropiske strøk med å kjøre bil uten bilbelte. I de aller fleste tilfeller går det helt fint, men når det først går galt, kan det gå så veldig galt.
    Jeg ønsker på ingen måte å skremme deg fra å dra, for dere kan helt sikkert få en fantastisk ferie, husk bare å være forsiktig og ta de foholdsreglene du kan.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  2. Klarer du å fly til middelhavet klarer du å fly til smilets land :-D

    Du må bare prøve å senke skuldrene og glemme de negative tingene du har hørt om Thailand. Cha Am er et rolig sted som dere sikkert vil trives i og kan være et bra utgangspunkt for ekspedisjoner litt rundt om.

    Anbefaler deg å reise med Thai Airways direkte fra Oslo til Bangkok, da får du den gode følelsen med en gang :-)

    SvarSlett
  3. Me har vore i Thailand fleire gonger, hu eldsta jenta vår på fem har vore der fira gonger og hu på tri to ganger, anbefaler! Lurer du på noe kan du sende meg Mail på lmtorsteinbu@hotmail.com

    SvarSlett

legg gjerne igjen en liten hilsen!