mandag 26. april 2010

DETTE VAR ANDRE BOLLER DET!

Etter et mislykket loppebesøk igår,
satt Olivia og jeg like godt i gang med bollebaking.
Alltid når jeg skal lage noe, og mangler oppskrift, googler jeg
Verdens beste.... og så den aktuelle rett!
I går googlet jeg Verdens beste bolledeig, og jeg tror
jammen jeg må ha funnet den også.
Det er de beste bollene jeg noen gang har smakt!
Deigen ble silkemyk og bollene ble fluffy og supermyke!
Jeg toppet dem med mørk sjokolade samt grønn og rosa marsipan.

Oppskriften som kom var fra et mammaforum på nettet, og
personen som delte oppskriften hadde fått den av sin mor.
Hun ville nesten ikke dele den med noen, siden den var så fantastisk,
men jeg er veldig glad hun gjorde det: For nå kan jeg bake boller også,
og ikke minst dele den med dere!
OPPSKRIFT:
1 KG MEL
6 DL MELK
1 EGG
1 TESKJE KARDEMOMME
8-10 SS SUKKER
50 GRAM GJÆR
200 GRAM SMØR
Først blandet jeg det tørre med en pakke tørrgjær,
varmet melk til den ble lunken og blandet i.
Så tok jeg smeltet smør og egget i, og blandet godt.
Lot det heve en god time, la halvveis med deig i muffinsformer
(fordi jeg manglet bakepapir..), pyntet med marsipanen og sjokolade,
og lot det etterheve en halvtime.
Stekte de så på 225 grader i ca 10 minutter!





FARLIG GODE BOLLER!



5 kommentarer:

  1. Så morsomt å ha marsipan i bollene :))

    Denne oppskriften tror jeg nesten jeg skal prøve, det er jo alltid vanskelig og få bollene "fluffy" som du sier :)

    Ha en flott Mandag,
    Klem fra Jatte ♥

    SvarSlett
  2. dette både ser og høres godt ut!

    nyt dagen
    klem beate

    SvarSlett
  3. mmm...så nydelige ut : )
    Ha en flott mandag
    Klem Tove

    SvarSlett
  4. hmmm! Maa pröves ut!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  5. Å, de bollene så kjempegode ut. Nå ble jeg jammen meg sulten. Tror jeg må bake noe snart!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett

legg gjerne igjen en liten hilsen!