fredag 4. september 2009

French Friday-Grasse, parfymehovedstaden

Jeg har siden jeg var liten jente vært veldig opptatt av parfymer. Jeg har en far som reiste mye da jeg var liten og kjøpte med parfymer til meg fra det store utland. De tomme parfymeflaskene sparte jeg på i mange år som jeg lagde fine utstillinger på rommet mitt av.



Det var derfor stort for meg da jeg i 2004 var jeg så heldig å være med jobben på tur til Nice. En av utfluktene sjefen hadde lagt opp til var et besøk til Fragonard-fabrikken i Grasse. Her fikk vi en guidet tur rundt i fabrikken/museet og fikk fortalt parfymens historie.

Nedenfor ser du en av maskinene som de brukte i parfymeproduksjonen.


Ordet parfyme stammer fra det latinske ordet "fume" som betyr røyk. Det kommer fra gammelt av da de la tresorter og harpiks på ild og røyken fra dette duftet godt!




Produkter fra Fragonard: Til slutt under besøket på Fragonard kom vi inn i en helt fantastisk butikk. De nydeligste gavepakninger og de herligste parfymer!



Grasse ligger ikke lange bilturen fra Nice, og jeg vil oppfordre alle som er på rivieraen til å ta turen til Grasse. Det er ikke bare Fragonard- fabrikken som er flott her. Grasse er en helt nydelig liten by med de vakreste bygninger og brosteinsbelagte små gater.


Det er Grasses sitt spesielle klima som gjør det ekstra gunstig å dyrke blomster der, som da blir brukt i parfymeproduksjonen.




For noen år tilbake ble det laget en film av boken "Parfymen" skrevet av Patrick Süskind. Deler av denne romanen utspiller seg i nettopp Grasse. Historien er en brutal skildring av en gutt som vokser opp under harde kår i siste halvdel av 1700-tallet. Gutten har selv ingen lukt, men til gjengjeld har han en unik luktesans,og blir ansatt som "nese" av en parfymemaker. Han blir selv en parfymemaker uten sidestykke, og vil fange lukten av uskyld på flakong. Samtidig som han jobber med dette forsvinner det mange unge,vakre jomfruer på mystisk vis i Grasse.






NESEN- MANNEN BAK DUFTEN!

Slike som gutten i boken finner vi i hvert eneste parfymemakeri. Ikke fullt så brutale heldigvis, men det er menn med en fantastisk luktesans som er ansatt hos parfymeprodusenter for å utvikle nye dufter. Disse kalles for "neser".


Da vi var på Fragonard så vi en slik "nese" arbeide i sitt laboratorie. Der satt han og luktet på "blommorna" som Ferdinard hele dagen,og fant nye herlige duftsammensetninger. Det er kun menn som kan bli "neser" (vi kvinner har for mye hormoner som innvirker på luktesansen), og det finnes en egen "neseskole" i Frankrike. Mot slutten av sin karriere kan en "nese" skille 2000 dufter fra hverandre!




Her ser du en "nese" på jobb!

Her er det meg som lukter, inne på Fragonard!

Dette innlegget var et av de første jeg hadde på bloggen, men gir det en reprise i dag som

FF-innlegg!

Ha en fin French Friday! I dag blir det Chanel, vin og kino på meg!

1 kommentar:

  1. Så koselig innlegg om Grasse..Har vært mye i Frankrike,men aldri vært innom der...Men nå fikk jeg jo det da..etter ditt fine innlegg...Kanskje jeg får se filmen også.klem fra Maliva

    SvarSlett

legg gjerne igjen en liten hilsen!